Niemiecki operator logistyczny DLS (Land und See Speditionsgesellschaft) uruchomił, wspólnie z holenderską spółką ERS Railways, drugi, stały i wahadłowy pociąg wożący naczepy samochodowe z towarami pomiędzy miejscowością Krefeld k. Dusseldorfu a Polską.
Tym razem jest to trasa Krefeld – Swarzędz – Krefeld. To stałe połączenie, realizowano trzy razy w tygodniu, nosi nazwę Kopernikus II. Z Krefeld pociągi odjeżdżać będą w poniedziałki, środy i sobotę, natomiast ze Swarzędza – we wtorki, czwartki i niedziele.
Każdy pociąg składa się z 18 podwójnych wagonów tzw. kieszeniowych, które umożliwiają – oprócz przewozu kontenerów – transport także do 36 naczep samochodowych. Ta nowa linia łączy zatem w transporcie intermodalnym ważne w Europie strefy gospodarcze: Zagłębie Ruhry, ale także z bliskim dostępem do portów w Holandii i Belgii oraz Poznań – z dostawą samochodową do miejscowości w promieniu ok. 150 km.
Czas przejazdu pociągu wynosi 18 godzin, co – jak podkreślają organizatorzy – jest okresem konkurencyjnym wobec transportu samochodowego, gdy ciężarówkę prowadzi jeden kierowca. Co istotne, pojazd razem z ładunkiem może ważyć 44 ton, czyli więcej, niż dopuszczalne w transporcie drogowym naciski na oś samochodu.
Równie ważny jest aspekt organizacyjno-ekologiczny. Nie trzeba angażować przez wiele godzin i na dalekich trasach kierowców samochodów, ciężarówki mają mniejszy przebieg, a łącznie – w transporcie intermodalnym emituje się mniej CO2. Według organizatorów, 1 naczepa z ładunkiem 25 ton jadąca pociągiem na trasie 828 km ogranicza taką emisję o 1,1 tony.
Organizatorem projektu jest spółka DLS, która przygotowywała go od roku. Natomiast wykonawcą jest ERS Railways. To ona dostarcza pełną usługę trakcyjną tzn. wagony i lokomotywy oraz świadczy obsługę terminalową, która z kolei zleciła firmie CLIP, właścicielowi terminala Clip w Swarzędzu.
Zlecenia na przewóz przyjmują zarówno DLS, jak i ERS w Niemczech i Polsce.
Przypomnijmy, że 27 września 2013 roku DLS razem z ERS Railways oraz PKP Cargo uruchomiła intermodalny pociąg wahadłowy Kopernikus I na trasie Krefeld – Warszawa – Krefeld. Dotychczas notuje on wskaźnik punktualności dostaw na poziomie 97,8 proc.
Od połowy 2012 roku stały serwis intermodalny do przewozu naczep oferuje też samodzielnie ERS Railways (obecnie sześć razy w tygodniu) na trasie Rotterdam – Swarzędz – Rotterdam.
Zostaw komentarz