Na polskich drogach obecnie królują pojazdy ciężarowe, z których wiele to prawdziwe olbrzymy motoryzacji. W Polsce porusza się przynajmniej 2,5 miliona takich pojazdów, co z jednej strony świadczy o dynamicznie rozwijającym się transporcie krajowym i międzynarodowym, z drugiej jednak strony pozostawia pewne obawy dotyczące stanu technicznego tej floty, ponieważ niestety większość z nich nie należy do najnowszych modeli. Informacje te przedstawiono w najnowszym raporcie przygotowanym przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, opublikowanym przez „Puls Biznesu”. Raport zatytułowany „Branża motoryzacyjna 2016” został oparty na szczegółowych danych Centralnej Ewidencji Pojazdów.
Wartość floty pojazdów ciężarowych, obejmująca pojazdy dostawcze, specjalne, ciężarowe oraz ciągniki drogowe, została oszacowana na blisko 2 miliony 598,1 tysięcy pojazdów, co oznacza wzrost o około 2 procent w porównaniu do danych z 2014 roku. Najwięcej z nich stanowią lekkie samochody dostawcze, których dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 3,5 tony. W Polsce jest ich aż 1 milion 972,8 tysiąca, co czyni tę kategorię najbardziej rozpowszechnioną. Niestety, mimo imponującej liczby, flota ta nie prezentuje się najlepiej pod względem wieku – aż 49 procent lekkich pojazdów jest użytkowana od jedenastu do dwudziestu lat, podczas gdy jedynie 13 procent z nich nie ma jeszcze czterech lat.
Pod względem regionalnym, największe skupiska pojazdów tej wielkości można znaleźć w województwach mazowieckim, wielkopolskim i śląskim, które zresztą same w sobie są jednymi z najbardziej dynamicznie rozwijających się regionów Polski. Najmniejszą liczbę takich samochodów zarejestrowano natomiast w opolskim, lubuskim i podlaskim, co można tłumaczyć mniejszym natężeniem działalności gospodarczej i logistycznej w tych regionach.
Jeśli chodzi o cięższe pojazdy, czyli te o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony, to ich liczba kształtuje się na poziomie co najmniej 625,3 tysiąca. Wśród nich prym wiodą te, które mają od 11 do 20 lat, stanowiące 37 procent wszystkich ciężarówek. Pojazdy młodsze, w przedziale od 5 do 10 lat, to 27 procent floty, zaś te najstarsze, używane już ponad 20 lat, to 19 procent, co również stanowi wyzwanie dla odpowiedniego utrzymania i serwisowania tych pojazdów, aby zapewniały bezpieczeństwo na drodze.
Ponownie, najwięcej z tej kategorii pojazdów zarejestrowano w województwach mazowieckim, wielkopolskim i śląskim, co związane jest z silną infrastrukturą przemysłową oraz logistyczną tych obszarów. Z kolei województwa opolskie, lubuskie i warmińsko-mazurskie znajdują się na drugim końcu skali z najmniejszą liczbą takich rejestracji, co podkreśla regionalne różnice w rozmieszczeniu zasobów transportowych w Polsce.
Zostaw komentarz