Kierowca TIR-a otrzyma ryczałt za spanie w pojeździe
Podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju, Zbigniew Rynasiewicz, zapowiedział na posiedzeniu sejmowej komisji infrastruktury, że resort wypracował kompleksową nowelizację ustawy regulującej czas pracy kierowców. Projekt tej nowelizacji został opracowany z myślą o uwzględnieniu najnowszych orzeczeń Sądu Najwyższego, a jego szczegóły mają być poddane szerokim konsultacjom społecznym jeszcze przed końcem bieżącego roku. Główna innowacja zakłada możliwość przyznawania kierowcom ryczałtu za nocleg w kabinie ciężarówki, co wprowadza nową jakość w traktowaniu pracy kierowców, którzy wcześniej musieli liczyć się z dodatkowym kosztem noclegu w hotelach.
Podczas posiedzenia komisji, posłowie z wielką uwagą i zainteresowaniem przysłuchiwali się prelekcji ministra na temat koniecznych działań prawnych, wynikających z decyzji Sądu Najwyższego z 12 czerwca 2014 roku. Uchwała gwarantuje kierowcom prawo do ryczałtu za nocowanie w kabinie pojazdu, podkreślając jednocześnie potencjalne skutki tegoż orzeczenia dla firm transportowych. Oczekuje się, że nowe przepisy mogą całkowicie zmienić krajobraz branży transportowej w Polsce.
Sąd Najwyższy jednoznacznie orzekł, że bezpłatny nocleg nie stanowi odpowiedniego miejsca do odpoczynku dla kierowcy, co w konsekwencji umożliwia wypłatę ryczałtu za noce spędzone w kabinie. Wynika z tego, że kierowcy będą mogli skutecznie domagać się kompensacji od swoich pracodawców za brak zapewnienia adekwatnych miejsc noclegowych w trakcie podróży służbowych. Ustawa przewiduje, że kierowcy mają prawo domagać się wypłat tych świadczeń wstecznie, uwzględniając okres aż do trzech lat wstecz.
Z perspektywy przedsiębiorców transportowych, nowe regulacje przewidują pewne wyzwania. Według posła Piotra Króla z Prawa i Sprawiedliwości, orzeczenie to może mieć daleko idące, negatywne konsekwencje dla firm, które staną przed ryzykiem bankructwa z powodu konieczności dostosowania się do nowych wymogów. Jego zdaniem, zmiany te mogą prowadzić do obniżenia realnych zarobków kierowców, gdyż pracodawcy będą zmuszeni do modyfikacji systemu wynagrodzeń, co w dłuższej perspektywie może być niekorzystne dla samych zainteresowanych.
Podniesiono także argument, że w 2010 roku doszło do pomyłki w zakresie definicji podróży służbowej dla kierowcy zawartej w ustawie o czasie pracy kierowcy. Poseł Król zasygnalizował, że aktualne zapisy, odnoszące się do przepisów kodeksu pracy, nie oddają specyfiki pracy kierowców, bardziej odpowiedniej dla pracowników stacjonarnych.
Aktualna wersja nowelizacji przewiduje, że to minister infrastruktury i rozwoju będzie odpowiedzialny za ustalanie wysokości diet oraz ryczałtów za noclegi kierowców w drodze stosownego rozporządzenia. Projekt ustawy, zgodnie z zapewnieniami ministra, zostanie przekazany do szerokich konsultacji społecznych do końca bieżącego roku. Oczekuje się, że nowe przepisy wyeliminują istniejące obecnie niejasności związane z problematyką ryczałtów za nocleg, co będzie sprzyjać większej stabilności prawnej w branży transportowej. Przewodniczący Krajowej Sekcji Transportu Drogowego NSZZ „Solidarność”, Tadeusz Kucharski, podkreślił, że związki zawodowe oczekują od rządu jasnych rozwiązań prawnych dotyczących zwrotu kosztów noclegu, sugerując, że obecne rozwiązania mogą generować stałe wątpliwości prawne i praktyczne.
Zostaw komentarz