Pogorszenie sytuacji finansowej w sektorze transportowym w Polsce stało się przedmiotem szerokiej analizy i wzbudza coraz większe obawy. W rejestrze dłużników BIG InfoMonitor znajduje się aktualnie aż 10167 przedsiębiorstw transportowych, co stanowi znaczącą część – bo około co siedemnastej – z ogółu ponad 177 tysięcy zarejestrowanych firm tej branży w Polsce, co przekłada się na niepokojący odsetek bliski 6 proc. Suma ich niezapłaconych w terminie zobowiązań osiągnęła kwotę przekraczającą 252,6 mln zł, co jest alarmującym sygnałem o skali problemu, z którym branża ta musi się mierzyć.
Analizując bliżej dane, możemy zauważyć, że średnie zadłużenie przypadające na jedną firmę transportową wynosi 24,85 tys. zł. Kwota ta istotnie przewyższa średnią zaległość notowaną wśród wszystkich przedsiębiorstw-dłużników w rejestrze BIG InfoMonitor, która wynosi 18,46 tys. zł. To wyraźnie pokazuje, że sektor transportowy boryka się z większymi trudnościami finansowymi w porównaniu do innych sektorów gospodarki.
Pod względem liczby wpisanych zadłużonych firm, transport plasuje się jednak za branżami handlową i budowlaną. Niemniej jednak, problem zadłużenia jest tutaj równie niepokojący. Z analizy danych wynika, że największa liczba firm transportowych z problemami finansowymi koncentruje się w województwie mazowieckim, które stanowi 17 proc. tego segmentu, oraz na Śląsku z 13 proc., a także w Wielkopolsce i na Dolnym Śląsku, gdzie odpowiednio 10 proc. i 8 proc. firm zmaga się z trudnościami finansowymi.
Zwracając uwagę na najbardziej zadłużone firmy, wśród rekordzistów znajduje się pierwsza dziesiątka dłużników, których należności sięgają milionów złotych. Na czele tej niechlubnej listy znajduje się firma transportowa ze Śląska, której zadłużenie wynosi niemal 5,3 mln zł. Tuż za nią plasuje się kolejna śląska firma, z długiem sięgającym 3,5 mln zł wobec jednego wierzyciela, a na trzecim miejscu znajduje się przedsiębiorstwo z Wielkopolski, z łącznym zadłużeniem wynoszącym 1,8 mln zł.
Zła sytuacja w branży transportowej została również potwierdzona przez kompleksową analizę przygotowaną przez wywiadownię gospodarczą Bisnode Polska, opartą na próbie ponad 25 tysięcy polskich firm. Wyniki badania wskazują, że znaczna większość przedsiębiorstw transportowych znajduje się w trudnej sytuacji finansowej. Zaledwie 7,2 proc. firm zajmujących się transportem kołowym jest ocenianych jako będące w bardzo dobrej kondycji finansowej, a tylko 15 proc. pozostaje w dobrej kondycji.
Ocena kondycji finansowej firm, przeprowadzona przez Bisnode Polska, opierała się na takich wskaźnikach jak płynność finansowa, poziom zadłużenia i rentowność przedsiębiorstw. Uwzględniono także zdolność finansową podmiotów, poziom nieopłaconych, przeterminowanych płatności, zgłoszone wnioski z sądów gospodarczych o upadłość bądź postępowanie naprawcze, deklaracje o upadłości, rozpoczęcie procesu likwidacji oraz negatywne sygnały pojawiające się w prasie.
Dodatkowo, wprowadzenie płacy minimalnej dla pracowników delegowanych, które już obowiązuje w takich krajach jak Niemcy, Francja i Włochy, stawia dodatkowe wyzwania przed polskimi firmami transportowymi, ocenia Bisnode Polska. To dodatkowe obciążenie finansowe z pewnością nie ułatwia poprawy trudnej sytuacji sektora transportowego w Polsce.
Zostaw komentarz